Recension – Searching for Sugar Man

searching_for_sugar_man_5b19dedc5bcf54bc46c92ae1349fae5e

Året är 1970 och på en rökig bar i ett av Detroits många nedgångna kvarter spelar den lokala artisten Rodriguez. Av någon anledning – kanske spökande nerver – har han ställt sig i ett av lokalens hörn med ryggen mot publiken och sitt solglasögonprydda ansikte mot väggen. Två representanter från skivbolaget Sussex records är på plats efter att ha blivit tipsade om denne Rodriguez, och trots det ganska bisarra uppträdandet ser de att mannen i hörnet besitter en väldig potential. Han blir senare erbjuden ett skivkontrakt och ger ut albumet Cold fact (1970).

Skivan säljer förvånande dåligt, och när nästa platta Coming from reality – utgiven året därpå – också floppar lägger den excentriske storstadspoeten sina större musikaliska ambitioner på is och återgår till sitt jobb som byggarbetare.

Vad han inte vet är att Cold fact på något sätt letar sig hela vägen till Sydafrika. På Johannesburgs gator samlas modiga demonstranter och Rodriguez låtar blir sedermera ett ledmotiv i folkets kamp mot apartheid och landets totalitära regim. Skivorna sprids genom kopiering och eftersom att Rodriguez egentligen inte hade slagit igenom i sitt hemland så är det ingen som vet speciellt mycket om honom vid det här laget. Han blir något av en mytisk ikon och till slut bestämmer sig ett par ungdomar för att ta reda på sanningen om deras stora idol; Rodriguez.

Dokumentärer på bio verkar utan tvekan vara en trend på uppgång, och av denna filmen att döma så gör sig dokumentära filmer väl i biosalonger. I egenskap av musikälskare så är Rodriguez akustiskt tonsatta poesi enligt mig ett perfekt soundtrack. Jag hade förmodligen kunnat bära ögonbindel genom hela filmen och ändå snubblat ut från biografen ganska nöjd. Men det är inte bara öronen som är tillfreds när eftertexterna börjar rulla. Searching for sugar man är en väldigt bra blandning av estetik, politik, historia och intressanta människor. Jag hade tidigare aldrig hört talas om filmens huvudgestalt, men på bara en och en halv timme påverkar hans öde mig ganska starkt. Han inspirerar mig, förvånar mig och sätter saker och ting i perspektiv. Framför allt bevisar han att ett biobesök kan ge så mycket mer än bara kortsiktig underhållning och smöriga popcorn.

Genre: Dokumentär
Regi: Malik Bendjelloul
Betyg: 4/5