REPORTAGE: STENEBYSKOLAN INSPIRERADE!

Hantverkslinjen på Ingesunds Folkhögskola var på studieresa till Stenebyskolan, Dals Långed, som hade öppet hus. Fyllda av förväntningar äntrade vi bussen.

Stenebyskolan har högskoleförberedande utbildningar och högskoleutbildningar inom olika hantverksområden. Lärare och elever gav oss inblickar i hur skolan arbetar och visade en hel del av arbetsmetoder.

Vi började vår vandring i läder- och skinnavdelningen där man även har övningar med ull. Här användes skinn, läder, ull, som ångkokades, alunbetades och t.ex färgades med johannesört, rost eller röda och gula lökskal, sånt som vi alla har tillgång till. Men slänger!

Något som gick igenom hela skolan var inriktningen på kroppen. Att man utforskade vårt eller sitt eget förhållande till kroppen. Eleverna kunde t.ex. bli tilldelade en kroppsdel och arbeta, utforska och skissa utifrån den. De gjorde små forskande övningar där eleven använde en liten bit papper på 5×5 cm, prövade olika arbetssätt och metoder, för att få fram resultat. De började ofta med en s.k. moodboard, (inspiritionstavla) där de satte upp inspirerande bilder. En elev hade filmen Pianot som inspiration. Det var spännade att se hur hon prövade sig fram utifrån det. I ett annat projekt arbetar någon med färdiga dikter, men, vad vill jag förmedla, vad vill jag uttrycka? Eller en färg, t.ex. röd

Vi som var intresserade av det textila, överraskades av otroligt fina alster, som var veckade eller bubbliga på det mest underliga sätt. Vi fick veta att man köpt in en plisseringsmaskin eller faktiskt en hel verkstad! Men det går också att göra med ånga, så det är bara att forska och pröva! Det kan även vara så att man klipper sönder ett plagg för att utveckla vidare. Något att fundera vidare på. Återvinning som kan vara spännande och inspirerande.

I träverkstaden arbetade man med möbler och började med en skiss, sedan en liten modell och en större i kartong för att sedan göra i trä och i full skala.

Några ögonblicksbilder: Vi strök över mjuka skinn. Men finns det något blått djur i vår fauna? Slutsats, måste vara färgat.

Det som genomsyrar är att man tecknar mycket (bl.a. kroki), arbetar med form och design och har många gästlärare.

Det var spännande att komma in i de olika verkstäderna och att se elevernas små bås, som de förfogade över själva. Att kunna göra moodboard och sätta upp det som inspirerar, för att arbeta med. Tänk att kunna lösa det utifrån de möjligheter vi har.

Efter det här besöket känns det bara som – att det är ju bara att sätta igång! Vi gör det på vårt sätt, utifrån de resurser vi har!

Foton och text: Kerstin Pettersson
Publicerad: 2014-02-12